Overzicht
1e graad | Eerste jaar | Latijn | |
Moderne | |||
Tweede jaar | Grieks – Latijn | ||
Latijn | |||
Moderne | |||
2e graad | Derde en vierde jaar | Grieks – Latijn | |
Latijn | |||
Wetenschappen | |||
3e graad | Vijfde en zesde jaar | Grieks – Latijn | GLw |
Grieks – Wiskunde | GWt | ||
GWw | |||
Latijn – Wetenschappen | LWe | ||
Latijn – Wiskunde | LWt | ||
LWw | |||
Moderne talen – Wetenschappen | MtWe | ||
Wetenschappen – Wiskunde | WWw | ||
WWwe |
Eerste jaar
Eerste jaar: aantal uren per vak | ||
---|---|---|
Vakken | Latijn | Moderne |
Nederlands | 5 | 5 |
Frans | 4 | 4 |
Latijn | 4 | - |
Aardrijkskunde | 2 | 2 |
Natuurexploratie | - | 1 |
Natuurwetenschappen | 2 | 2 |
Wiskunde | 4 | 4 |
Computerwetenschappen (COW) | - | 1 |
Geschiedenis | 1 | 1 |
Godsdienst | 2 | 2 |
Lichamelijke opvoeding (L.O.) | 2 | 2 |
Muzikale opvoeding (M.O.) | 1 | 1 |
Plastische opvoeding (P.O.) | 2 | 2 |
Sociale activiteit (S.A.) | 1 | 1 |
Techniek | 2 | 2 |
Competentie-ontwikkelend leren (COL) | - | 2 |
- techniek
Via observatie, nadenken en proberen doe je kennis en technisch inzicht op. Je bekijkt de communicatie, de elektrische kringloop, de bouw van een huis ... - L.O. = lichamelijke opvoeding
Verschillende sporten komen hier aan bod. In het tweede jaar ga je ook zwemmen. - S.A. = sociale activiteit
In dit vak staan leren leren, leren plannen en omgaan met elkaar centraal. - natuurexploratie
In dit uurtje doen we aan natuurbeheer en observatie op het schooldomein en proberen we de Belgische biotopen te ontleden. - COW: computerwetenschappen
Op een speelse manier maak je kennis met programmeren in een eenvoudige en een iets minder eenvoudige programmeertaal… - COL: competentie-ontwikkelend leren
Na inleidende sessies ga je zelfstandig in kleine groepjes werken aan een bepaald onderwerp binnen een vooropgesteld thema. Drie belangstellingsdomeinen komen aan bod: wetenschap-techniek, economie-maatschappij en kunst-creativiteit.
Tweede jaar
Tweede jaar: aantal uren per vak | |||
---|---|---|---|
Vakken | Grieks - Latijn | Latijn | Moderne |
Nederlands | 4 | 4 | 4 |
Frans | 3+1 | 3+1 | 3+1 |
Engels | 2 | 2 | 2 |
Latijn | 4 | 5 | - |
Grieks | 3 | - | - |
Aardrijkskunde | 1 | 1 | 1 |
Natuurwetenschappen | 1 | 1 | 1 |
Wetenschappelijk werk (WeW) | - | - | 3 |
Wiskunde | 4 | 4 | 4+1 |
Natuurexploratie | - | 1 | - |
Socio-economische initiatie (SEI) | - | - | 2 |
Geschiedenis | 2 | 2 | 2 |
Godsdienst | 2 | 2 | 2 |
Lichamelijke opvoeding (L.O.) | 2 | 2 | 2 |
Muzikale opvoeding (M.O.) | 1 | 1 | 1 |
Plastische opvoeding | - | 1 | 1 |
Techniek | 2 | 2 | 2 |
- SEI = socio-economische initiatie
In dit vak leer je de basisbegrippen van onze economie. - WeW = wetenschappelijk werk
Tijdens deze lesuren krijg je een via proeven en theorie een inleiding op de wetenschappelijke vakken uit de tweede graad (chemie en fysica).
Derde en vierde jaar
Derde en vierde jaar: aantal uren per vak (in 3 / in 4) | |||
---|---|---|---|
Vakken | Grieks – Latijn | Latijn | Wetenschappen |
Nederlands | 4 | 4 | 4 |
Frans | 3 | 4 / 3 | 4 |
Engels | 2 | 2 | 2+1 |
Duits | 0 / 1 | 0 / 1 | 0 / 1 |
Latijn | 4 | 5 | - |
Grieks | 4 | - | - |
Aardrijkskunde | 1 | 1 | 1 |
Biologie | 1 | 1 | 2 |
Chemie | 1 | 1 | 2 |
Fysica | 1 | 1 | 2 |
Wiskunde | 4+1 / 4 | 5 | 5 |
Informatica | - | 1 | 1 |
Computerwetenschappen | - | - | 1 / 0 |
Geschiedenis | 2 | 2 | 2 |
Godsdienst | 2 | 2 | 2 |
L.O. | 2 | 2 | 2 |
M.O. | - | 0 / 1 | 0 / 1 |
P.O. | - | 1 / 0 | 1 / 0 |
Vijfde en zesde jaar
Vijfde en zesde jaar: overzicht | |||||
---|---|---|---|---|---|
Vakkengroepen | Grieks - Latijn | Latijn - Wetenschappen | Grieks - Wiskunde | Moderne talen - Wetenschappen | Wetenschappen - Wiskunde |
Latijn - Wiskunde | |||||
Klassieke talen | 8 | 4 | 4 | - | - |
Moderne talen | 10 | 9 | 11 | 13 | 9 |
Wiskunde | 3+1 | 4 | 6 (8) | 4 | 6 (8) |
Wetenschappen | 3 | 8 | 4 | 8 | 10 (8) |
Vijfde en zesde jaar: aantal uren per vak (in 5 / in 6) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Vakken | Grieks - Latijn | Grieks - Wiskunde | Latijn - Wetenschappen | Latijn - Wiskunde | Moderne Talen - Wetenschappen | Wiskunde - Wetenschappen | |||
GWt | GWw | LWe | LWt | LWw | MTWe | WWwe | WWw | ||
Nederlands | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Frans | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4/3 | 3 | 3 |
Engels | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | 2 | 2 |
Duits | - | - | - | - | - | - | 2/3 | - | - |
Latijn | 4 | - | - | 4 | 4 | 4 | - | - | - |
Grieks | 4 | 4 | 4 | - | - | - | - | - | - |
Wetenschappelijk taalkundige vorming vanuit Engels (Wet.-t (E)) |
- | 1 | - | - | 1 | - | - | - | - |
Literair-taalkundige vorming (Lit.-t) | 1 | 0 of 1 | - | - | 0 of 1 | - | - | - | - |
aardrijkskunde | 1 | 1 | 1 | 2/1 | 1 | 1 | 2/1 | 2/1 | 2/1 |
wetenschappelijke vorming vanuit aardrijkskunde (Wet. (A)) |
- | - | - | 0/1 | - | - | 0/1 | 0/1 | - |
natuurwetenschappen | 2 | - | - | - | - | - | - | - | - |
wetenschappelijke vorming (Wet.) | - | 0 of 1 | - | - | 0 of 1 | - | - | - | - |
biologie | - | 1 | 1 | 1/2 | 1 | 1 | 1/2 | 1/2 | 1/2 |
wetenschappelijke vorming vanuit biologie (Wet. (B)) |
- | - | - | 1/0 | - | - | 1/0 | 1/0 | 1/0 |
chemie | - | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 2 | 2 | 2 |
wetenschappelijke vorming vanuit chemie (Wet. (C)) |
- | - | - | - | - | - | - | 1 | - |
fysica | - | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 2 | 2 | 2 |
wetenschappelijke vorming vanuit fysica (Wet. (F)) |
- | - | - | - | - | - | - | 1 | 0/1 |
wiskunde | 3+1 | 6 | 6 | 4 | 6 | 6 | 4 | 6 | 6 |
Wiskundig-wetenschappelijke vorming (Wis.-wet.) |
- | - | 2 | - | - | 2 | - | - | 2 |
esthetica | 1/0 | 1/0 | 1/0 | 1/0 | 1/0 | 1/0 | 1/0 | 1/0 | 1/0 |
geschiedenis | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
godsdienst | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
lichamelijke opvoeding | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
seminarie | 0/1 | 0/1 | 0/1 | 0/1 | 0/1 | 0/1 | 0/1 | 0/1 | 0/1 |